Webbtips #4: Var finns målgruppen på sociala medierna i Sverige?

Att synas på rätt sociala medier där målgruppen finns är inte alltid en självklarhet. I detta inlägg tar vi upp statistik från 2016 som berättar vilka målgrupper som finns var.

Facebook

Facebook är det största sociala nätverket bland svenska sociala medier. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag och för 71% är det någon gång.

94% av internetanvändarna mellan 16-25 år använder Facebook någon gång och 78% använder det dagligen. Det gör den åldersgruppen till störst på Facebook. I åldern 26-35 år används det av 87% någon gång och 70% dagligen. De som är 36-45 år använder Facebook 77% någon gång och 59% dagligen. 46-55 år använder 72% någon gång och 54% dagligen. 56-65 år använder 56% någon gång och 40% dagligen. 66-75 år använder 53% någon gång och 36% dagligen. 76+ år använder 36% någon gång och 18% dagligen.

Instagram

Instagram är populärast bland de yngre användarna. Användningen sjunker stadigt i och med ökande ålder. 71% av internetanvändarna mellan 16-25 år använder Instagram någon gång. Hela 54% använder Instagram dagligen. Det medan 61% av internetanvändarna mellan 26-35 år använder Instagram någon gång och 43% dagligen. I åldern 36-45 år uppnår siffrorna någon gång till 47% och dagligen till 22%. De som är 46-55 år använder Instagram 36% någon gång och 14% dagligen.

Linkedin

Linkedin är 2016 det tredje största sociala nätverket i Sverige om vi ser till internetanvändare över 16 år. Störst andel internetanvändare som finns på Linkedin är åldersgruppen 26-55 år med var tredje person använder Linkedin någon gång. Av de sociala medier vi valt att ta upp är det här den enda plattformen där antalet män är fler än kvinnor.

I åldern 16-25 år använder 16% Linkedin någon gång medan 2% använder det dagligen. 26-35 år använder 38% det någon gång och 5% dagligen. 36-45 år använder 42% det någon gång och 3% dagligen. 46-55 år använder 34% det någon gång och 3% dagligen. 56-65 år använder 18% det någon gång och 1% dagligen.

Linkedin användarna är uppdelade i följande sysselsättningar. 16% är studerande, 28% arbetssökande, 33% arbetande och 40% är hemma med barn.

Branscher är uppdelade enligt följande: it- och kommunikation 56%, finans 48%, industri 30%, handel 22%, kultur 20%, transport 19%, skola/utbildning 17%, vård 11%, hotell/restaurang 11%.

Snapchat

Snapchat används till största del av yngre personer. 75% av internetanvändarna mellan 16-25 år använder Snapchat någon gång. Hela 58% använder Snapchat dagligen. Störst andel av användare på Snapchat är kvinnor. Det medan 28% av internetanvändarna mellan 26-35 år använder Snapchat någon gång och 13% dagligen.

 

Slutsats

Den populäraste plattformen för sociala medier är fortfarande Facebook. Bland ungdomar under 16 år är Snapchat och Instagram populärast. Twitter har vi valt att inte skriva om men de tappar användare. För de flesta av våra kunder skulle vi rekommendera att synas på Facebook och Linkedin.

Källa

https://www.iis.se/docs/Svenskarna_och_sociala_medier_2016.pdf

Fler inlägg från Uppson webbyrå

Ny online yoga hemsida för Yogateket

Nu får vi äntligen lansera ett projekt vi arbetat på under en längre tid. Med xxx antal arbetstimmar har det varit ett väldigt spännande...
Skrivet den

Ny hemsida för DD Spring

DD Spring är ett riktigt spännande företag tycker vi. De ser till att ge den bästa starten för de som vill få en karriär som projektledare,...
Skrivet den

Ny hemsida för Barnpsykologerna i Uppsala

Vår nya kund Barnpsykologerna i Uppsala tar emot barn och ungdomar upp till 18 år. De är en privat mottagning och psykologerna har kunskap inom...
Skrivet den

Ny hemsida för Uppsala Bilradio

Uppsala Bilradio är ett företag i Uppsala som erbjuder tillbehör till din bil. Vill du ha hjälp med montering hjälper de även till med det. Det...
Skrivet den

Ny kund! Uppstartsmöte med Munter Tandvård

Munter Tandvård är ett företag i Stockholm som kommer erbjuda sina tjänster till personer med stort behov av munvård. I början av 2018 kommer...
Skrivet den